073 720 02 00

Is werkgever aansprakelijk voor onvoldoende nazorg na een incident op het werk?

Door Gepubliceerd op 19 juli 2024 Geen categorie

Een werkgever kan aansprakelijk zijn bij een ongeval op het werk, maar hoe zit het nu als er een incident plaatsvindt en werkgever onvoldoende nazorg heeft verleend? Is werkgever ook dan aansprakelijk? In deze blog bespreken we een recente uitspraak van de Rechtbank Midden-Nederland waar deze vraag speelde.

Het incident

Werkneemster is al 23 jaar bij werkgever werkzaam als keuringsarts en houdt spreekuur op het gemeentehuis. Op een gegeven moment voert zij een slecht nieuwsgesprek met een man die een aanvraag heeft gedaan voor een verlenging van zijn gehandicaptenparkeervoorziening. Dit gesprek loopt uit de hand en de man wordt verbaal agressief en bedreigt werkneemster. Uiteindelijk komt een collega bij het gesprek en duwt op de alarmknop. Dezelfde dag heeft werkneemster een gesprek hierover met haar leidinggevende en die geeft haar advies om aangifte te doen. Later die middag meldt werkneemster zich ziek vanwege de impact van het incident.

Werkgever stelt vervolgens te laat een vertrouwenspersoon aan, wil niet over het incident in gesprek en vraagt werkneemster of zij nog wel binnen de organisatie wil blijven werken. Werkneemster start een procedure en stelt dat werkgever aansprakelijk is voor de gevolgen van het incident.

Welke maatregelen had werkgever getroffen?

Werkgever had voor geweldsincidenten op de werkvloer een speciaal protocol opgesteld, genaamd ‘psychosociale arbeidsbelasting’. In dit protocol staat duidelijk opgenomen dat werkgever verantwoordelijk is voor preventie, opvang en nazorg. Werkgever heeft de verplichting om een vertrouwenspersoon aan te stellen en de direct leidinggevende zorgt voor eerste opvang en begeleiding. In het geval dat werknemer slachtoffer is van geweld (ook non-verbaal) door toedoen van een cliënt, zal werkgever altijd achter zijn werknemer staan en een actieve rol pakken in het zoeken van hulp, aldus het protocol. Specifiek over de nazorg geeft het protocol nog aan dat er drie-gesprekken dienen plaats te vinden waar HR en/of de manager bij betrokken zijn.

Is werkgever aansprakelijk?

Het oordeel van de kantonrechter in deze zaak is helder: werkgever is aansprakelijk. Een aantal zaken zijn hiervoor belangrijk. Allereerst stelt de kantonrechter vast dat er sprake is van een causale relatie tussen het werk, de zorgplicht van werkgever en de schade van werkneemster.

Hoe komt de rechter tot dit oordeel?

De kantonrechter verwijst in haar oordeel naar het protocol. Werkgever heeft simpelweg haar eigen protocol niet opgevolgd. De vertrouwenspersoon ontbreekt in dit geval en is veel te laat aangesteld. Hierdoor is kostbare tijd verloren gegaan en is het gevoel van werkneemster dat zij in de steek gelaten wordt door werkgever versterkt. Werkgever wilde niet meewerken aan de drie-gesprekken met de vertrouwenspersoon. Werkgever wilde niet achterom kijken, maar alleen vooruit. Ook de nazorggesprekken vonden niet plaats. De kantonrechter concludeerde dat werkgever op grond van het protocol juist achter werkneemster had moeten staan, in plaats van andersom. Anders gezegd: werkgever heeft zijn zorgplicht geschonden.

Conclusie

Uit deze uitspraak volgt dus dat een werkgever óók aansprakelijk kan zijn wanneer na een incident onvoldoende nazorg wordt verleend. Tip: zorg niet alleen voor een duidelijk veiligheidsprotocol, maar volg dit bij een incident ook zorgvuldig op. Hulp nodig bij het opstellen van een veiligheidsprotocol en/of andere vragen hierover? Neem dan gerust contact op met de specialisten van Snijders Arbeidsrecht.

 

Vraag & antwoord

Veelgestelde vragen

Ja, dit is opgenomen in artikel 915 van de Wet franchise. Daaruit volgt dat de franchisenemer “binnen de grenzen van redelijkheid” de “nodige maatregelen” dient te treffen om te voorkomen dat hij onder invloed van onjuiste veronderstellingen overgaat tot het sluiten van de franchiseovereenkomst.

Nee, de Wet franchise kent die verplichting niet. Wel dient er een omvangrijk PID verstrekt te worden.

De Wet franchise is niet duidelijk op dit punt. Er wordt in de Wet franchise bij deze zogenaamde “multiple franchising” wel een uitzondering voor de stand-still periode gemaakt, maar niet voor het verstrekken van de PID zelf.


Lees meer

In de Wet franchise wordt dit niet specifiek benoemd. Je zou kunnen aannemen dat de fase voor verlenging niet als een voorfase kan worden beschouwd en de precontractuele informatieverplichting (waaronder het verstrekken van de PID) niet van toepassing is. De franchisenemer die al vijf jaar de betreffende locatie heeft geëxploiteerd kent de franchiseorganisatie en de kosten en opbrengsten van de exploitatie van zijn/haar vestiging.


Lees meer

Volgens de Wet Franchise moet de franchisegever alle informatie verstrekken waarvan de franchisegever moet begrijpen dat die van belang is voor de kandidaat. Aan de andere kant is het ook zo dat er ook een onderzoekplicht is van de kandidaat. Als de aspirant-franchisenemer zelf geen onderzoek doet is dat voor diens risico.


Lees meer

Nee, de wet is heel strikt in deze 4 weken en de rechtspraak gaat hier vooralsnog in mee. Dit kwam naar voren in het kort geding van de rechtbank Midden-Nederland d.d. 30 juni 2021. De rechter overwoog (onder meer) dat in artikel 7:913 en 7:914 BW besloten ligt dat er met het verstrekken van de precontractuele informatie door de franchisegever een aanbod wordt gedaan aan de beoogde franchisenemer om op basis van de bijgevoegde ontwerp franchiseovereenkomst een franchiseovereenkomst te sluiten. Het is vervolgens aan de beoogde franchisenemer om zich te beraden of hij dit wil of dat hij nog verder wil onderhandelen met de franchisegever. De franchisegever kan in deze termijn alleen maar afwachten. Het is de franchisenemer die aan zet is.

De stand-still periode duurt 4 weken. Dit is een verplichte bedenktijd voor het sluiten van de franchiseovereenkomst. Tijdens deze periode mogen er geen wijzigingen worden doorgevoerd ten nadele van de aspirant franchisenemer. Bedoeling van deze periode is dat de kandidaat alle gelegenheid heeft om alle informatie goed te bestuderen en ook om nader onderzoek te doen. Dit moet er voor zorgen dat een kandidaat goed nadenkt en in alle rust een weloverwogen beslissing kan nemen.

Dit document wordt aan het begin van de stand-still periode door de franchisegever overhandigd aan de kandidaat franchisenemer. De PID is een erg uitgebreid document. De PID bevat namelijk alle informatie bevat die tussen franchisegever en kandidaat is uitgewisseld. De franchisegever moet hier heel zorgvuldig mee omgaan. Het ontbreken van informatie kan aanleiding zijn tot claims van de franchisenemer. De PID moet alle informatie bevatten waarvan de franchisegever moet begrijpen dat die van belang kan zijn voor de aspirant franchisenemer.

Nee. Indien uw zaak op toevoegingsbasis behandeld kan worden, kunt u het beste contact opnemen met het Juridisch Loket. Zij helpen u bij het vinden van een advocaat die op deze basis werkt.

De gemiddelde werving en selectie fee in Nederland ligt tussen de 20% en 30% van het bruto jaarsalaris (inclusief vakantiegeld en overige emolumenten). De exacte hoogte is afhankelijk van de complexiteit van de zoekopdracht, de branche en de schaarste op de arbeidsmarkt.


Lees meer

Bent u op korte termijn op zoek naar juridische professionals voor een Interim opdracht of juist op basis van werving & selectie? Bij Snijders Interim bent u aan het juiste adres. Bij Snijders Interim Community zijn de beste juridische professionals uit de markt aangesloten. Of u nu op zoek bent naar een jurist, advocaat, Legal Counsel of bedrijfsjurist op junior, medior of senior level, wij staan u graag bij in uw zoektocht. Laat het ons weten en we komen graag bij u op bezoek om onze dienstverlening verder toe te lichten

Wie stelt moet bewijzen, dat is de hoofdregel van ons burgerlijk procesrecht. Maar wat nu als u een geschil heeft met een andere partij maar u uw stellingen niet (voldoende) kunt onderbouwen? U kunt dan een verzoek indienen tot het houden van een voorlopig getuigenverhoor met als doel het vergaren van extra informatie en bewijs.


Lees meer

Veel werkgevers stellen internet en e-mail aan werknemers ter beschikking. Werknemers gebruiken dat namelijk bij het verrichten van hun werkzaamheden. Soms gebruiken werknemers echter dat internet en die e-mail (tijdens werktijd) voor tal van andere activiteiten, variërend van het lezen van privé e-mail tot het bekijken van pornofilmpjes.


Lees meer

Regelmatig worden wij met de vraag geconfronteerd of een uitlener de door hem aan een ander ter beschikking gestelde werknemers, zoals uitzendkrachten of een gedetacheerde werknemers, kan verbieden om bij de inlener in dienst te treden of dat op een andere manier kan belemmeren. Wij geven antwoord.


Lees meer

Regelmatig stellen werkgevers vragen over de, sinds 1 januari 2015 geldende, aanzegverplichting. De meest gestelde vragen en de antwoorden daarop volgen hieronder.


Lees meer

Als u een geldvordering heeft op een wanbetaler, kunt u beslag laten leggen op een bankrekening. Dat kan door een advocaat te vragen om dit te doen. Alleen advocaten (en dus niet deurwaarders) mogen aan de rechtbank toestemming vragen om conservatoir beslag te leggen.


Lees meer
Lees alle FAQ's
Wij scoren gemiddeld een 8,9 op basis van 54 referenties
Wij scoren gemiddeld een 8,9 op basis van 54 referenties